5 natuurlijke middelen tegen angst

Steeds meer mensen hebben te maken met angst. Niet gek, het is namelijk een gezonde reactie op stress. En laat stress voor velen in de Westerse maatschappij dagelijkse kost zijn. Als angst het dagelijkse leven gaat beheersen, is het van belang er iets tegen te doen. Medicijnen tegen angst gaan hand in hand met ongewenste bijwerkingen, zoals verminderde alertheid, een verlaagd libido en zelfs suïcidale gedachten. Een veilige manier om met angst om te leren gaan is door middel van cognitieve gedragstherapie. Daarnaast helpen de volgende vijf natuurlijke opties ook bij angst. Ook zou een bezoek aan een klassiek homeopaat een optie kunnen zijn. Deze kan proberen de grondoorzaak van de angst te vinden en deze dan te behandelen. U kunt, desgewenst, meer informatie krijgen bij mij (contact gegevens).

1. Passiebloem

De passiebloem, ook wel Passiflora incarnata, is een medicinale plant die al eeuwenlang wordt gebruikt als een kalmeringsmiddel. Er zijn sterke vermoedens dat het kruid een effectief middel is tegen angst. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat het even effectief kan zijn als het medicijn oxazepam, dat vaak wordt uitgeschreven bij gegeneraliseerde angststoornis.

2. Yoga

Beweging speelt een belangrijke rol bij verschillende mentale ziektebeelden. Uit onderzoek blijkt dat yoga zowel mensen kan helpen die regelmatig last hebben van angst als mensen met een angststoornis. Zo is het tweemaal per week beoefenen van yoga al voldoende om angst aantoonbaar te verminderen. Een ander onderzoek wees uit dat yoga effectiever is bij angst dan wandelen.

3. Aminozuren

De aminozuren L-lysine en L-arginine zouden wel eens invloed kunnen hebben op angstgevoelens. Onderzoek op dieren wijst uit dat de stoffen neurotransmitters beïnvloeden die een rol spelen bij angst en stress. Bij mensen kunnen de stoffen er gezamenlijk voor zorgen dat stressgevoelens verminderd worden

4. Kamille

Naast passiebloem staat ook kamille (Martricaria recutita) bekend om zijn kalmerende werking. Onderzoek wijst uit dat het kruid beter werkt dan een placebo bij mensen met chronische angst.

5. Schrap cafeïne

Mensen die last hebben van angst lijken vaak gevoelig te zijn voor de effecten van cafeïne. Zelfs kleine hoeveelheden van deze stof kunnen bestaande angstgevoelens verergeren. Voor angstige mensen is het dus geen gek idee om cafeïne uit het dieet te schrappen. Denk hierbij niet alleen aan koffie, want cafeïne zit ook in thee, frisdrank, energiedrank, cacao en in sommige medicijnen.

Bronnen:
Nutr J, 2010; 9: 42
J Clin Pharm Ther, 2001; 26: 363–7
Complement Ther Clin Pract, 2009; 15: 102–4
J Altern Complement Med, 2010; 16: 1145–52
Proc Natl Acad Sci U S A, 2003; 100: 15370–5; Nutr Neurosci, 2003; 6: 283–9
Biomed Res, 2007; 28: 85–90
J Clin Psychopharmacol, 2009; 29: 378–82
Phytomedicine, 2016; 23: 1735–42
Arch Gen Psychiatry, 1992; 49: 867–9

Bron: Medisch Dossier